Vid beräkning av ROI behöver både kostnader och intäkter vara kända. I vissa fall är det tydligt vilka dessa kostnader och intäkter är, men i andra fall så är det mer svårbestämt.
Utöver den problematik som kommer av att kostnader och intäkter ska kopplas till en specifik satsning (exempelvis en marknadsföringskampanj), så är det ofta så att intäkterna uppkommer under lång tid. Ett typiskt exempel är när man rekryterar medlemmar till en tjänst. Intäkterna kan då uppkomma vid löpande förnyelse av medlemsskapet, eller så kan intäkterna komma via löpande merförsäljning inom ramen för medlemsskapet/registreringen. I dessa fall, när intäkterna inte är direkta utan uppkommer över tid, behöver ett Life Time Value (LTV) räknas fram.
Det är sällan relevant att beräkna Life Time Value på hela kundbasen, utan istället gäller det att hitta relevanta grupper. Relevansen kan exempelvis bestämmas av att gruppen är förenad med specifika kostnader, eller att den utgör en målgrupp för specifika produkter eller marknadsföringssatsningar.
Själva LTV-beräkningen baseras alltid på historiskt data. Det innebär att ert företag behöver ha en viss historik för de grupper som ska studeras utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Vad som är en relevant tidsperiod beror på tidsspannet då kunderna genererar större delen av intäkterna till företaget.
Internet Intelligence hjälper er med följande:
Internet Intelligence erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom webbanalys. Vi mäter, analyserar och tar fram relevanta beslutsunderlag för hela er digitala affär.
Exempel på specifika tjänster: webbanalys, mobil analys, kampanjuppföljning, måluppföljning i sociala medier, dataintegration.